آموزش ریکاوری فایل ورد حذف شده

آیا ریکاوری فایل ورد حذف شده امکان پذیر است؟ ورد یکی از شناخته ترین و مهم ترین برنامه های آفیس به حساب می آید و در حال حاضر به حد قابل توجهی کاربرد دارد. همچنین توانسته نیازهای هر استفاده کننده ای را رفع نماید.

ولی احتمال دارد تاکنون برای شما اتفاق افتاده باشد که زمان زیادی را جهت انجام یک فایل یا پروژه صرف کرده باشید ولی فقط با یک خطای کوچک فایل مدنظر شما حذف شود. یا اینکه دیگر نتوانید آن را برگردانید. به هیچ وجه نگران نباشید زیرا شما می توانید به آسانی همه فایل حذف شده ورد را به آسانی شروع به ریکاوری نمایید. بدین علت ما می خواهیم در این مبحث شما را با روش های ساده و راحتی آشنا سازیم تا بتوانید خیلی راحت و زود کل فایل حذف شده ورد را ریکاوری نمایید.

روش های ریکاوری فایل ورد حذف شده

به چه صورت فایل حذف شده رامی توان بازیابی کرد؟

برای ریکاوری فایل ورد معمولا روش های متنوعی وجود دارد. ورد در طول این سال ها از پیشرفت قابل ملاحظه ای از لحاظ امکانات و از لحاظ بازیابی برخوردار بوده است. اکنون چنانچه یک سند را بی آنکه سیو کنید از دست دهید همچنان امکان دارد بتوانید آن را بازیابی کنید. اگرچه این کار به تنظیمات سیستم بستگی دارد و نمی توان به طور قطع بیان کرد که بازیابی فایل ورد ذخیره نشده مقدور است. در ادامه روش های متنوع بازگرداندن ورد را بیان خواهیم کرد.

ریکاوری فایل ورد پاک شده به صورت اتوماتیک

چنانچه در زمان کار با ورد، سیستم یا خود این برنامه کرش نماید و فایل های ریکاوری اتوماتیک هم در دسترس باشند، ورد از درگاه طرف چپ، آنها را به نمایش می گذارد. در اینجا می توانید بر روی فایل مورد نظر ضربه زده و آخرین نسخه سیو شده آن را ریکاوری نمایید.

آموزش بازیابی ورد پاک شده توسط ابزار ریکاوری ورد

یکی از روش های ریکاوری فایل ورد پاک شده استفاده از ابزار ریکاوری می باشد. این برنامه به طور پیش فرض یک نسخه از فایل های سیو نشده را برای مدت زمان اندکی در سیستم نگه می دارد. راهکار بالا در بیشتر موارد پاسخگو است ولی چنانچه سیستم در یک لحظه کرش کند یا خاموش شود امکان دارد پیغام بالا را دریافت نکنید.

در این حالت می توانید جهت ریکاوری فایل ورد ذخیره نشده در ویندوز به شکل دستی فایل ها را بازگردانید. این نسخه ها در بیشتر موارد در مسیر های زیر در دسترس می باشند:

C:\Users\<UserName>\AppDate\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles

C:\Users\<UserName>\AppDate\Roaming\Microsoft\Word

در آدرس بالا بایستی نخست Username را با اسم سیستم جایگزین نمایید. حتی می توانید در ورژن های جدیدتر ورد چون ۲۰۱۶ به بعد، در خود برنامه بر روی File و پس از آن Info ضربه بزنید.

در این بخش بر روی Manage Document و پس از آن روی Recover Unsaved Documents ضربه بزنید.

ویندوز: روش نخست را برای شما باز خواهد کرد. چنانچه فایل قابل بازیابی موجود باشد، در پنجره باز شده می توانید آن را ببینید. با ضربه روی آن، فایل به راحتی برای شما بازیابی می شود.

راهکار بازگرداندن ورد ذخیره نشده به وسیله فایل موقت

چنانچه با راهکار های ذکر شده نتوانستید فایل ورد را بازیابی نمایید، می توانید پیگیر فایل های موقت ورد هم باشید و بدین صورت سند خود را ریکاوری نمایید. جهت ریکاوری فایل ورد ذخیره نشده نخست به مسیر زیر بروید:

C:\Users\<UserName>\Documents

در بخش سرچ پسوند tmp. را وارد کرده و بر روی گزینه سرچ کلیک کنید.

چنانچه فایل موقتی داخل این پوشه موجود باشد می توانید آن را ببینید. مسیری که فایل در آن موجود است را فراموش نکنید. اکنون به برنامه ورد وارد شوید و بر روی File و پس از آن Open کلیک نمایید. پس از آن به مسیر گفته شده رجوع و فایل موقت را باز کنید. چنانچه با این پسوند هیچ فایلی را نیافتید، کاراکتر~ را سرچ نمایید.

شیوه ریکاوری فایل ورد خراب شده توسط فایل بکاپ

از دیگر روش های ریکاوری فایل ورد خراب شده می توان به بازگردانی ورد توسط فایل بکاپ اشاره نمود. بازگردانی این فایل به قبل از سیو، چنانچه Backup Copy را قبلا در تنظیمات این برنامه فعال نموده باشید، مقدور است.

به منظور اینکه اطمینان حاصل نمایید که این گزینه روشن است نخست در این برنامه به مسیر File<Options<Advanced بروید و اطمینان حاصل نمایید که در بخش ذخیره گزینه Always Create Backup Copy فعال شده است.

در این حالت به اکسپلور بروید و همانند راهکار قبل در بخش سرچ رمز wbk را وارد و در پی آن بگردید. چنانچه فایل بکاپ وجود داشته باشد در آغاز Backup of و پس از آن اسم سند را خواهید دید و با کلیک بر روی آن می توانید آن را در ورد باز نمایید.

آموزش ریکاوری فایل ورد توسط Recycle bin

چنانچه فایل ورد را بدون خالی نمودن سطل آشغال حذف نموده اید می توانید فایل ورد را تنها با چند کلیک ساده ریکاوری نمایید. به Recycle bin وارد شوید. چک کنید که آیا این فایل حذف شده همچنان وجود دارد یا خیر؟ چنانچه اسم آن را نمی دانید در پی فایل هایی با پسوند DOT, DOC, DOCX و … باشید.

فایل ورد را انتخاب نموده و بر روی Restore ضربه بزنید تا ریکاوری شود.

چنانچه بعد از حذف فایل ها سطل اشغال را خالی نموده اید امکان دارد فایل Word برای همیشه پاک شده باشد. در این صورت بایستی از نرم افزار بازیابی فایل ورد بهره ببرید.

بازیابی فایل ورد در اندروید

ریکاوری فایل ورد جایگزین شده در اندروید راهکارهای کمی دارد. در واقع در گوشی های اندروید تنها راهکار بازگردانی فایل ورد ذخیره نشده، بکارگیری فضای ابری است. ورد در زمان سیو فایل در گوشی از شما سوال می کند که تمایل دارید در وان درایو آن را سیو کنید یا در حافظه گوشی؟ چنانچه حساب کاربری خود را با Onedrive همگام نموده باشید و برنامه ورد به طور اتوماتیک یک نسخه از آن ها را در فضای ابری ذخیره کند، می توانید با رجوع به این برنامه، فایل ورد خود را ریکاوری نمایید.

وگرنه چنانچه فایل را از گوشی خود پاک کرده باشید شانس زیادی جهت ریکاوری آن نخواهید داشت. ولی می توانید از اپلیکیشن های بازیابی فایل ها در اندروید استفاده کنید.

ریکاوری فایل ورد جایگزین شده

آیا ریکاوری فایل ورد جایگزین شده امکان پذیر است؟ پیش از هر چیزی بهتر است همواره ورد خود را روی سیو خودکار (Auto Saves) تنظیم نمایید. این عمل سبب می شود که سند به صورت اتوماتیک ذخیره شده و دیگر هیچ نگرانی در خصوص پاک شدن فایل ورد خود نداشته باشید.

ولی چنانچه فایل خود را به شکل دستی سیو کرده باشید ممکن است اغلب بدون آنکه آن را سیو کرده باشید، پاک شود. ولی اصلا نگران نباشید شما می توانید به آسانی سند سیو نشده را بازیابی کنید. برای اجرای این کار لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله نخست

در نوار ابزار برنامه ورد روی گزینه File ضربه بزنید.

  • مرحله دوم

حال روی Manage Document کلیک نموده و در فهرست کشویی ارائه شده مورد Recover Unsaved Documents را انتخاب نمایید.

  • مرحله سوم

فایل مورد نظر خود را در کادر محاوره ای بررسی کنید. چنانچه فایل شما به تازگی پاک شده باشد شما بایستی بتوانید به راحتی آن را ببینید.

  • مرحله چهارم

فایل ورد ریکاوری شده را باز نمایید روی Save As که در بخش فوقانی صفحه واقع شده کلیک کنید. بدین ترتیب بازیابی فایل ورد سیو نشده انجام می گیرد.

ریکاوری فایل ورد حذف شده

اغلب ممکن است با پاک شدن فایل ورد وحشت زده شوید و تصور کنید که دیگر راهکاری جهت ریکاوری فایل ورد حذف شده وجود ندارد. ولی بهتر است بدانید خوشبختانه بدون احتیاج به هیچ گونه اپلیکیشن و نرم افزار بازیابی، امکان ریکاوری سند در این برنامه وجود دارد. زیرا که برنامه ورد شامل ابزار ها و خصوصیاتی است که شما به آسانی می توانید با بکارگیری آنها در حداقل زمان ممکن فایل ورد خود را ریکاوری نمایید.

برای بازگردانی فایل ورد پاک شده بایستی مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول

در صفحه خود Recycle Bin را باز نمایید.

مرحله دوم

شما در این قسمت از بازگردانی فایل ورد پاک شده بایستی فایل مدنظر خود را سرچ کنید. برای اجرای این کار تنها لازم است اسم فایل، نوع فایل و یا زمان حذف آن را سرچ کنید. چنانچه فایل مدنظر خود را یافتید مکان اصلی واقع گیری آن را یادداشت کنید. زمانی که شما فایل ورد پاک شده را ریکاوری می کنید، آن ها به شیوه اتوماتیک در موقعیت یا محل بازسازی می شوند.

مرحله سوم

حال روی فایل مدنظر خود راست کلیک نموده و روی آبشن Restore ضربه زده، در این صورت فایل ورد حذف شده به محل اصلی خود برگردانده می شود.

نکته حائز اهمیت که بایستی به آن توجه نمود این است که زمانی که یک فایل پاک می شود در واقع شما یک نشانگر را بر می دارید که نشان دهنده آن است که فایل روی دیسک سیو شده است. فایل تا موقعی روی دیسک واقع است که داده های جدید کپی نمایید. در این صورت هنگامی که این پیشامد رخ دهد شما زمان دارید تا فایل ورد را ریکاوری نمایید.

بازگردانی فایل ورد حذف شده پس از خراب شدن مایکروسافت ورد

ریکاوری فایل ورد که سیو نشده باشد اکثر اوقات از اشتباه کاربران حاصل می شود. چنانچه سیستم شما به طور اتفاقی خراب شود یا مایکروسافت ورد شما سقوط کرد می توان فایل ورد را ریکاوری نمود. البته ناگفته نماند در صورتی این کار امکان پذیر است که شما خیلی زود فایل های حذف شده را سرچ کنید پیش از اینکه داده ها و فایل های جدید محیط دیسک را پر نماید.

برای اجرای این کار بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • زمانی که سیستم شما مجدد انلاین شد و برگشت بر روی آیکون Reopen Microsoft Word کلیک کنید. این برنامه به طور اتوماتیک سند سیو نشده در ورد را بازیابی می کند.
  • چنانچه فایل مدنظر شما در Auto Recover مشاهده نشد، روی گزینه File کلیک نموده و به قسمت Options بروید و پس از آن گزینه سیو را انتخاب کنید.
  • فایل مدنظر خود را Auto Recover کپی نموده و به File Explorer الصاق نمایید.
  • حال به گزینه File بازگشته و روی Open کلیک نمایید و به قسمت Recent Document بروید. یک فهرست از ورد های سیو شده برای شما به نمایش گذاشته می شود، شما بایستی در پایین این فهرست روی Recover Unsaved Document ضربه بزنید.
  • خب اکنون فایل مدنظر خود را paste نمایید. پس از آن روی گزینه open بزنید تا فایل مدنظر بازیابی شود.

یکی از دلایل مرسومی که سبب خرابی مایکروسافت ورد می شود الگوهای فاسد و معیوب می باشد. چنانچه اپلیکیشن آفیس شما به صورت مرتب سقوط می کند بهتر است ورد را بدون هیچ کدام از این خصوصیات مجدد آپلود کنید. این موضوع به بهسازی قابلیت آن کمک بسزایی می نماید.

ریکاوری فایل ورد توسط برنامه بازیابی اطلاعات

چنانچه هیچ کدام از روش ها به ریکاوری فایل ورد کمک نکرد در این صورت بهترین و ایده ال ترین روش این است که شما از نرم افزار های پشتیبان یا برنامه های بازیابی داده ها بهره ببرید. یکی از بهترین نرم افزار های بازیابی فایل ورد بکارگیری نرم افزار Acronis Revive می باشد. این نرم افزار کاربردی یک اپلیکیشن خیلی راحت است و به شما این امکان را می دهد تا کل محتویات و فایل های حذف شده سیستم خود را ریکاوری کنید.

نرم افزار Acronis Revive به شیوه اتوماتیک کلیه درایورهای داخلی، خارجی و کارت حافظه را برای فایل های حذف شده سرچ خواهد کرد. زمانی که فایل مدنظر پیدا شد به صورت بالقوه فایل را بازیابی خواهد کرد. این نرم افزار کاربردی می تواند فایل های سیو نشده ورد را با موفقیت برگرداند. این برنامه یک تصویر را به وجود خواهد آورد و پس از آن سند را سیو و در کمتر از چند ثانیه آن را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

سوالات متداول

  1. بازیابی فایل ورد خراب شده در اندروید معمولا به چه صورت است؟

برای ریکاوری فایل ورد در اندروید معمولا راهکار های محدودی وجود دارند. در واقع روش بازگردانی فایل در این برنامه استفاده از فضای ابری است.

  1. چگونه ریکاوری فایل ورد امکان پذیر است؟

شیوه ریکاوری فایل ورد پاک شده با ملاحظه به فرمت آن ها و سیستمی که بکار می برید معمولا متمایز می باشد.

  1. ریکاوری سند ورد بعد از سقوط مایکروسافت ورد در چه صورت امکان پذیر است؟

بازیابی فایل ورد پس از سقوط مایکروسافت ورد در صورتی امکان پذیر است که بلافاصله فایل های پاک شده را جستجو کنید پیش از اینکه اطلاعات و فایل های دیگر فضای مورد نظر را اشغال نمایند.

  1. بازیابی فایل ورد پاک شده چگونه انجام می شود؟

برای بازیابی فایل ورد حذف شده بهتر است به سطل آشغال مراجعه نمایید و بعد از طی مراحلی آن را ریکاوری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت