طراحی تیزر تبلیغاتی
برای همه ما پیش آمده است که ساعتهای متمادی را صرف تماشای کارتونها و انیمیشنهایی کنیم که موضوع جذابی دارند و میتوانند ما را وارد یک دنیای خیالی کنند. ساخت انیمیشن و طراحی آن به یکی از ابزارهای مهم انتقال پیام تبدیل شده است و استفاده از آن محبوبیت زیادی دارد. به کمک انیمیشنهایی که به درستی طراحی شدهاند میتوان خلاقیت را پرورش داد و معنا و مفهومی که در ذهن سازنده میگذرد را به خوبی به مخاطب انتقال داد. اگر با دنیای انیمیشن زیاد آشنا نیستید یا میخواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید همراه ما باشید تا با هم به بررسی این موضوع بپردازیم.
انیمیشن چیست؟
زمانی که به شیوههای مختلف تصاویر را به حرکت وا میداریم و آنها را متحرک میسازیم در واقع در حال طراحی انیمیشن هستیم. به هر کدام از این تصاویر یا عکسها یک فریم گفته میشود و روش فریم به فریم اجرا کردن اصطلاح کاربردی در این زمینه محسوب میشود. ما میتوانیم با یک تکه کاغذ هم انیمیشن بسازیم. کافیست چند طرح روی کاغذ بکشید و آنها را پشت سر هم به اجرا در آورید.
البته این روزها دیگر کسی با کاغذ انیمیشن نمیسازد. ساخت و طراحی انیمیشن با رایانه از جمله مواردی است که در میان افراد محبوب شده است. به کمک رایانه میتوان تصاویر را طراحی کرد و سپس آنها را کنار هم قرار داد و با سرعت مشخصی به صورت متحرک درآورد. این کل فرآیند انیمیشنسازی است که در دنیای مدرن امروزی دیده میشود.
برای مشاهده مقاله طراحی تیزر تبلیغاتی کلیک نمایید
طراحی انیمیشن چیست؟
تا به حال از خودتان پرسیدهاید چگونه میتوان تصاویر و جلوههای ویژهای برای رسانههای مختلف خلق کرد؟ طراحی و ساخت انیمیشن همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. با این شیوه میتوانید بازیهای ویدئویی جذاب طراحی کنید، یک فیلم برای رسانههای اجتماعیتان بسازید و حتی برای معرفی محصولات و خدماتتان از انیمیشن استفاده کنید. فرآیند کامل طراحی و ساخت انیمیشن به کمک رایانه انجام میشود اما اگر از متخصصان این حوزه بپرسید به طور حتم به شما میگویند که طرحهای خود را در ابتدا روی کاغذ پیاده میکنند. اینکار به افراد کمک میکند هر آنچه که در ذهنشان میگذرد را وارد کاغذ کنند و سپس آن را به کمک نرمافزارهای تخصصی با رایانه پیادهسازی نمایند. اگرچه این فرآیند کمی زمانبر خواهد بود اما خروجی آن یک انیمیشن جذاب، زیبا و چشم نواز است.
انیمیشن سنتی به چه معناست؟
در روزگاران دور که خبری از رایانه و ابزارهای تخصصی نبود افراد برای ساخت انیمیشنهای جذاب دست به دامن اشیای فیزیکی همچون کاغذ میشدند. در انیمیشن سنتی طراح تلاش میکند ایدههای خود را بر روی یک کاغذ پیاده کند و فریم به فریم آن را به نمایش بگذارد. اگرچه بیشتر افراد دیگر از این روش استفاده نمیکنند اما هنوز هم افرادی هستند که عاشق انیمیشنهای سنتی هستند و دوست دارند با قلم و کاغذ دست و پنجه نرم کنند.
انیمیشنها به چند دسته تقسیم میشوند؟
همانطور که در بخشهای قبلی مقاله هم گفتیم این روزها با پیشرفت فناوری صنعت طراحی انیمیشن هم دستخوش تغییرات زیادی شده است. حالا به کمک رایانه و نرمافزارهای تخصصی که برای طراحی روانه بازار شدهاند شما میتوانید انیمیشنهای تاثیرگذار بسازید و خودتان را محک بزنید. در این میان چندین نوع انیمیشن وجود دارد که آشنایی با آنها میتواند برایتان جالب باشد.
انیمیشن سنتی
درباره انیمیشنهای سنتی در بخش قبلی مقاله صحبت کردیم. این نوع انیمیشن از جمله قدیمیترین روشها برای طراحی انیمیشن محسوب میشود و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.
انیمیشن دو بعدی
انیمیشنهای دو بعدی را انیمیشنهای مبتنی بر وکتور هم مینامند. این نوع انیمیشنها با رایانه ساخته میشوند و به صورت دو بعدی به نمایش درمیایند. تکنیکی که در این روش به کار میرود مشابه تکنیکهای ساخت انیمیشنهای سنتی است اما استفاده از رایانه جلوه ویژهای به چنین انیمیشنهایی داده است. در این روش در کنار متحرک سازی فریم به فریم میتوانید کاراکترها یا همان شخصیتهای خود را ریگ بندی کنید و بخشهای مختلف بدن او را به صورت جدا از هم به صورت متحرک در آورید.
برای مشاهده مقاله تیزر موشن گرافیک کلیک نمایید
انیمیشنهای سه بعدی
نوع دیگری از انیمیشنهایی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است انیمیشن سه بعدی است. زمانی که این نوع انیمیشن وارد صنعت طراحی شد بیشتر در تبلیغات تلویزیونی و معرفی محصولات و خدمات برندها مورد استفاده قرار میگرفت. با گذشت زمان افراد زیادی به انیمیشنهای سه بعدی علاقهمند شدند و در فرایندهای مختلف به سراغ آن رفتند.
موشن گرافیک
اگرچه بیشتر افراد بر این باورند که تفاوتهای زیادی بین موشن گرافیک و انیمیشن وجود دارد اما باز هم میتوان موشن گرافی را در زمره انیمیشنها قرار داد. موشن گرافی تکنیکی است که در آن تصاویر،اشکال و صوت کنار هم قرار میگیرد تا یک طرح تاثیرگذار و البته جذاب حاصل شود. شاید بتوان گفت بیشترین کاربرد موشن گرافیک در صنعت بازاریابی و تبلیغات است.
استاپ موشن
از جمله تکنیکهای جذاب متحرکسازی در استاپ موشن دیده میشود. زمانی که شما اشیای مختلف را کنار هم میچینید و به طور پیوسته از آنها عکسبرداری میکنید در واقع در حال ساخت استاپ موشن هستید. بهتر است بدانید که ساخت استاپ موشن به مدت زمان زیادی نیاز دارد و صبر و حوصله در آن حرف اول را میزند. این روش خود به چندین دسته مختلف تقسیم میشود که از حمله آنها میتوان به کلی انیمیشن، کات اوت انیمیشن، آبجکت انیمیشن، پیکسیلیشن انیمیشن اشاره کرد.
برای طراحی انیمیشن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
قبل از اینکه وارد دنیای ساخت انیمیشن شوید باید با اصول و نکات مختلفی آشنا باشید. قبل از هر چیز باید بدانید که نیاز به ذهنی خلاق و بی پروا دارید تا ایدههای نابی پرورش دهد و به شما کمک کند طرحها و تصاویر جذابی خلق کنید. در ادامه به بررسی نکاتی میپردازیم که به کمک آنها میتوانید یک طرح فوقالعاده داشته باشید:
- سادگی را فراموش نکنید. بیشتر افراد بر این باورند که ساخت انیمیشن نیاز به طراحی کاراکترهای پیچیده دارد. با اینحال واقعیت چنین نیست. شما باید بتوانید هر آنچه که در ذهنتان میگذرد را به شیوهای ساده و گویا به مخاطب منتقل کنید.
- یادگیری ابزارهای تخصصی به شما کمک میکند. اگر میخواهید در دنیای طراحی و ساخت انیمیشن حرفی برای گفتن داشته باشید باید با ابزارهای تخصصی این حوزه آشنا باشید.
- جذابیت را از یاد نبرید. این اصل از جمله اصول مهمی است که بیشتر انیماتورهای حرفهای مورد استفاده قرار میدهند. طرحهایی که شما خلق میکنید باید به اندازهای جذاب باشد که بیننده را سر جای خود میخکوب کند.
کاربردهای انیمیشن
هر چند ما انیمیشنها را تنها برای سرگرمی مورد بررسی قرار میدهیم اما نباید فراموش کنید که این حوزه کاربردهای وسیعتری دارد. انیمیشنها و کاربرد آنها تنها به حوزه سرگرمی محدود نمیشود. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای انیمیشن میپردازیم.
تبلیغات
دنیای تبلیغات با معرفی ابزارها و تکنیکهای پیشرفته دچار تغییرات فراوانی شده است. حالا دیگر کمتر کسی را میبینید که برای معرفی برند خود تنها به روشهای سنتی تکیه کند. طراحی بنر، طراحی لوگو و موشن گرافیک از جمله روشهای دیجیتالی است که برای معرفی محصولات و خدمات شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد. روشهایی همچون طراحی لوگو موشن بسیار مورد توجه برندها قرار گرفته و توانسته است صنعت تبلیغات را متحول کند. به کمک تکنیکهای مختلف انیمیشن میتوان روح و جان تازهای به تبلیغات بخشید و مخاطبان بیشتری به سمت کسبوکار جذب نمود.
بازی سازی
کاربرد دیگری که برای انیمیشنها می توان ذکر کرد استفاده از آن در صنعت بازی سازی است. تا به حال بازیهایی را دیدهاید که گرافیک جذابی دارند و به خوبی طراحی شدهاند؟ همه این صحنههای زیبا به لطف طراحی انیمیشن خلق شدهاند.
تجسم علمی
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این روزها از انیمیشن برای نمایش و معرفی مسائل علمی استفاده میشود. به عنوان مثال در رشتههایی همچون شیمی و داروسازی برای نمایش ساختارهای مولکولی از انیمیشنها بهره میبرند تا فهم درس برای دانشجویان راحتتر و سادهتر باشد.
ابزارهای مهم برای ساخت انیمیشن
حالا که تا حدودی با انیمیشن و انواع آن آشنا شدیم بهتر است به بررسی ابزارها و نرمافزارهای مهم طراحی آن بپردازیم.
- نرمافزار لومیون
- نرمافزار تری دی مکس
- نرمافزار مایا
- نرمافزار بلندر
- ابزار OpenToonz
- نرمافزار Cinema 4D
- ابزار Poser
سفارش طراحی انیمیشن
ساخت و طراحی انیمیشن نیاز به فرد متخصص و باتجربه دارد. اگر هنوز در زمینه ساخت انیمیشن تجربه و دانش کافی ندارید میتوانید از مشاوران ما در این زمینه کمک بگیرید. متخصصانی که با ما همکاری میکنند تجربه کافی در زمینه ساخت انیمیشن را دارند و میتوانند سفارش شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. چه بخواهید از این انیمیشن برای کارهای تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده کنید یا اینکه به دنبال سایر کاربردهای انیمیشن باشید تیمی از متخصصان در کنار شما هستند تا مسیر را برایتان هموارتر کنند. کافیست همین امروز با ما تماس بگیرید و خواستهها و نیازهایتان را شرح دهید.