سهام عدالت چیست؟ – مشاوره دریافت سهام عدالت

سهام عدالت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است و دولت اقدام به فروش رایانه‌های به عنوان سهام عدالت به مردم کرد و پس از گذشت چند سال اعلام کرد که مردم می‌توانند سهام عدالت خود را مجدد به دولت بفروشند و پول آن را دریافت کنند.

بنابراین کسب اطلاعات در حوزه مشمولین سهام عدالت، آزاد‌سازی سهام عدالت، نحوه ثبت نام سامانه سهام عدالت، سامانه فروش سهام عدالت و…. اطلاعاتی کسب کنند، در این مطلب از پاسخگو ۲۴ می‌خواهم این اطلاعاتی در حوزه سهام عدالت در اختیار کاربران قرار دهیم با ما همراه شوید.

سهام عدالت چیست؟

در زمان دولت هشتم جمهوری اسلامی طرحی به عنوان افزایش ثروت خانواده ایرانی مطرح شد که دولت نهم با ریاست جمهوری دکتری احمدی نژاد به حدود ۴۹ میلیون نفر از مردم ایران یارانه‌ای تعلق گرفت که به آن سهام عدالت می‌گویند.

هدف از این طرح کمک به سطح رفاه و آسایش مردم از لحاظ اقتصادی است، در روز‌های آغازین این طرح سهام عدالت به میزان ۵۰۰ هزار تومان و بعد از مدتی به یک میلیون رسید و اقشار مختلف جامعه براساس نیاز مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

این سهام‌ها شامل سهم‌های معادن، کارخانه‌های خودرو سازی، بانک‌ها، شرکت‌های کشتیرانی، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت سایپا، شرکت ایران خودرو، نیروگاه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز می‌شود.

از سال ۱۳۹۹ به دستور آیت الله خامنه‌ای و آقای حسن روحانی رئیس جمهور آن وقت این امکان برای مردم فراهم شد که اقدام به فروش سهام عدالت خود و آزاد‌سازی آن وارد بازار بورس شوند.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در ابتدای این طرح قرار شد فقط اقشار خاص مشمولین این سهام باشند، اما در ادامه برخی اقشار دیگر نیز به آن اضافه شدند و تا به امروز که تعداد افراد تحت پوشش سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر است در ادامه می‌خواهیم مشمولین سهام عدالت را بیان کنیم که عبارتند از:

  • حدود ۶ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی
  • ۱۳ میلیون نفر از جمعیت بازنشستگان
  • ۱۵ میلیون نفر از روستائیان و جمعیت عشایر
  • ۱۵ میلیون نفر از سایر اقشار مختلف جامعه

لازم به ذکر است که مجموع ۴۹ شرکت کننده در این طرح وجود دارد و مابقی افراد جامعه در این طرح حضور ندارند و طی سالیان گذشته سازمان خصوصی‌سازی به نحوی از جانب مردم مدیریت سهام آن‌ها را برعهده داشته است و در چندین مرحله سود عملکرد این شرکت‌ها را به حساب افراد واریز کرده است.

آزاد‌سازی سهم عدالت چگونه است؟

در اردیبهشت سال ۹۹ دولت پس از سیزده سال سهام عدالت را آزاد کرد و این سهام بعد از دو مرحله وارد نهایی شد و مرد باید تصمیم می‌گرفتند که سهام عدالت خود را بفروشند یا خیر، نگهداری یا فروش سهام عدالت به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل ریسک پذیری، علاقه فرد به سرمایه گذاری بلند مدت، میزان احتیاج فرد به پول و… بستگی دارد.

در دهم خرداد سال ۹۹‌ افراد می‌توانستند سهام خود را پس از آزاد‌سازی بفروشند و کسانی که بعد از آزاد‌سازی سهام عدالت آن را نگه دارد باید خودش به مدیریت و سرمایه گذاری آن در بورس بپردازد.

در واقع کسانی که سهام عدالت خود را آزاد نکردند به دولت این اجازه را می‌دهند که با سهام آن‌ها به انجام معاملات بورسی بپردازد و سود حاصل آن را به صورت سالیانه به حساب آن‌ها واریز کند.

 

 

سامانه ثبت نام سهام عدالت

سازمان بورس اوراق بهادار با در نظر گرفتن شرایط ثبت نام سهام عدالت جهت تسهیل در انجام فرایند نام نویسی سهام عدالت برای افراد متقاضی این دوره از ثبت نام سهام عدالت روش غیر حضوری یا همان الکترونیکی را در نظر گرفته است.

نام نویسی دوره جدید سهام عدالت با گوشی و با کد ملی از طریق سامانه سهام عدالت به نشانی اینترنتی Samanese.ir انجام می‌شود.

افرادی که قصد مشاهده دارایی سهام عدالت خود را دارند می‌توانند از طریق ورود به این سامانه با نشانه اینترنتی Samanese.ir با استفاده از کد ملی خود به صورت اینترنتی وارد شوند.

نحوه ثبت نام سهام عدالت

دولت زمانی برای ثبت نام سهام عدالت در سال 1403 مشخص نکرده است و نمی توانیم پیش بینی دقیقی از چگونگی و نحوه ثبت نام سهام عدالت ارائه کرد اما ثبت نام سهام عدالت از طریق همین سامانه است.

به طور کلی با توجه به اینکه امروز اکثر فعالیت‌ها به صورت اینترنتی و با استفاده‌ای سامانه‌های مختلف انجام می‌گیرد، پیش بینی می‌شود که ثبت نام جدید سهام عدالت نیز برای جاماندگان به صورت اینترنتی و از طریق پلتفرهای مجازی انجام خواهد شد.

همچنین متقاضیان دریافت این سهام قبل از ثبت نام سهام عدالت در سال 1403 از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام به صورت غیر حضوری کد بورسی خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی بورس اوراق بهادار دریافت نمایند.

ثبت نام سهام عدالت با کد ملی

ثبت نام سهام عدالت با کد ملی برای افراد بازمانده توسط مجلس به تصویب رسیده است و با توجه به گزارش‌هایی که اعلام شده است نام نویسی جدید سهام عدالت برای سه گروه مشخص از افراد واجد شرایط دریافت این سهم انجام خواهد گرفت که در ادامه توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

  • افرادی که در دوره اول ثبت نام سهام عدالت علارغم طی کردن فرایند ثبت نام به دلایل مختلفی موفق به ثبت نام و دریافت سهام عدالت نشده اند.
  • تمام کسانی که عضو سازمان‌های حمایتی، مانند بهزیستی، کمیته امداد و غیره بوده اند اما به دلایل مختلفی شناسایی نشده و بعد از پایان مهلت ثبت نام سهام عدالت عضو این سازمان‌ها شده اند.
  • فرزندان متولدین 1402 خانواده که در زمان انجام ثبت نام دوره اول سهام عدالت در خانواده وجود نداشته اند.
  • تمامی افرادی که جزو دهک‌های پایین بوده و در زمان ثبت نام اولیه سهام عدالت به هر دلیلی موفق به انجام این کار نشده اند.

 

ثبت نام سهام عدالت با گوشی

بسیاری از افراد اقشار مختلف جامعه در زمان نام نویسی سهام عدالت موفق به ثبت نان و دریافت این سهام دولتی نشده اند، اما در حاضر خواستار دریافت سهام عدالت می‌باشند و با توجه به اینکه ثبت نام دوره جدید سهام عدالت به روش الکترونیکی صورت می‌گیرد افراد متقاضی می‌توانند از طریق گوشی فرایند نام نویسی سهام عدالت را انجام دهند.

نحوه ثبت نام سهام عدالت از طریق گوشی‌های موبایل بدین صورت است که افراد با گوشی‌های موبایل هوشمند پس از ورود به مرورگر‌های اینترنتی مورد نظر خود می‌توانند با ورود به سامانه ثبت نام سهام عدالت در خواست خود را برای اخذ این سهام ثبت نمایند.

ثبت نام سهام عدالت کارگران

در دوره اول ثبت نام سهم کمی از سهام عدالت به قشر کارگران تخصیص داده شد و برخی از کارگران فصلی و کارگران ساختمانی موفق به ثبت نام و دریافت سهام عدالت شوند، اما برخی از کارگران قراردادی، پیمانی و صنعتی از دریافت سهام عدالت باز ماندند.

بخش کارگری یکی از اقشار واجد شرایط برای دریافت و ثبت نام جاماندگان سهام عدالت می‌باشند، عدم تعادل در اختصاص سهام به این بخش سبب اعتراض بسیار از افراد به ویژه اتحادیه کارگران شده است در نتیجه انتظار می‌رود که در دوره ثبت نام جدید شاهد افزایش سهم بخش کارگران باشیم.

 فروش سهام عدالت

مشمولان برای فروش سهام عدالت خود باید وارد سایت سامانه سهام عدالت شوند و نوع مالکیت خود را انتخاب کنند و پس از آن حدود یک ماه فرصت دارد تا تکلیف سهام خود را مشخص کنند و برای فروش سهام عدالت باید از دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده شود و هر فرد براساس شرایط اقتصادی خود می‌توانند تصمیم بگیرند که سهام خود را بفروشند.

فروش سهام عدالت با استفاده از روش مستقیم

کسانی که قبل از ۱۵ خرداد ۹۹ برای فروش سهام عدالت خود از روش مستقیم استفاده کردند می‌توانند از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها سهام عدالت خود را به فروش برسانند، فروش سهام عدالت در بانک‌ها بدین صورت است که فرد باید به بانک مراجعه کند که سود سهام عدالتش را به شماره حساب او در همان بانک واریز شده است، پس از دریافت فرم درخواست فروش سی درصدی آن را امضا کرده و به بانک تحویل دهد.

فروش سهام عدالت با استفاده از روش مستقیم دیگر نیازی به ثبت نان سجام و ارائه کد بورسی نیست و برای استفاده از این شیوه فروش فقط تا سیزدهم خرداد ۹۹ فرصت بود و بعد از آن افراد باید از روش غیر مستقیم برای فروش سهام عدالت خود استفاده کنند.

فروش سهام عدالت با استفاده از روش غیر مستقیم

افرادی که روش غیر مستقیم برای فروش سهام عدالت خود را انتخاب کردند، در روش غیر مستقیم فقط سهام یک شرکت دریافت می‌شود و برای فروش سهام عدالت نیز فقط سهام آن شرکت فروخته می‌شود و تا تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹ امکان فروش سهام از طریق روش غیر مستقیم وجود نداشت.

فروش سهام عدالت از طریق سامانه سجام و احراز هویت صورت می‌گیرد و فروش سهام عدالت افراد زیر هجده سال باید توسط ولی یا قیم قانونی او انجام شود.

 

استعلام دارایی سهام عدالت

قبل از طراحی سامانه استعلام دارایی سهام عدالت کسی از ارزش واقعی سهام خود اطلاع نداشت، پس از راه اندازی سایت استعلام دارایی سهام عدالت ارزش واقعی آن در بازار سرمایه مشخص شد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه و وارد کردند شماره ملی خود دارایی سهام عدالت را استعلام بگیرند، البته ارزش سهم افراد با هم تفاوت دارد و قیمت سهام‌های مختلف در بازار یکی نیست، در ادامه می‌خواهیم نحوه استعلام دارایی سهام عدالت با کدملی را بیان کنیم با ما همراه شوید.

استعلام دارایی سهام عدالت با کد ملی

ابتدا به یکی از مرورگرهای وب به سایت سهام عدالت وارد شوید و پس از وارد شدن به این صفحه باید گزینه مشاهده دارایی سهام عدالت مواجه خواهید شد متنی را که به نمایش درآمده به دقت مطالعه کنید و در پایان باید گزینه متوجه شدم را کلیک نمایید.

در مرحله بعد باید در قسمت مربوطه کد ملی را وارد کرده و پس از تایپ شماره ملی با اعداد لاتین باید گزینه دریافت پیامک اعتبار سنجی را فعال نمایید، سپس یک کد امنیتی به نمایش درخواهد آمد که با دقت به حروف بزرگ و کوچک و اعداد آن را در جای خود وارد کرده و تایید کنید.

سپس کد فعال‌سازی به شماره موبایل شما پیامک می‌شود و کر را در جای خود درج کنید و روی گزینه ورود کلیک نمایید در مرحله بعدی وارد صفحه‌ای به عنوان استعلام دارایی سهام عدالت خواهید شد و قیمت سهام خود را مشاهده خواهید کرد البته ارزش سهام به صورت روزانه در حال نوسان است و ممکن است بعضی از روز‌ها نسب به روز‌های دیگر کمتر یا بیشتر باشد.

سود سهام عدالت چگونه است؟

پس از آزاد‌سازی سهام عدالت نحوه پرداخت سود به مشمولان این سهام تغییر کرد کسانی که روش مستقیم و غیر مستقیم را برای مدیریت و سرمایه گذاری سهام عدالت خود انتخاب کردند با استفاده از دو روش متفاوت سود خود را دریافت می‌نمایند.

از تاریخ ثبت نام تا به الان سه دوره سود به مشمولان پرداخت شده است و در این سه دوره مبلغ سود پرداختی به مشمولین سهام عدالت در سراسر ایران معادل 12 هزار میلیارد تومان بوده است.

حدود ۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبای حساب بانکی به سامانه سهام عدالت از گرفتن سود سهام خود محروم شدند.

اما روند پرداخت سود در سال ۱۳۹۸ به خاطر آزاد‌سازی سهام عدالت تغییر کرد برای افرادی که روش مستقیم انتخاب کردند سود سهام عدالت به حساب شخصی واریز می‌شود و برای افرادی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت شخصی خود انتخاب کردند اند پول سود سهام به حساب شرکت سرمایه گذاری استان واریز می‌شود.

 

مشاوره نحوه دریافت سهام عدالت

دریافت مشاوره قبل از ثبت نام سهام عدالت به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری برای فروش و آزاد‌سازی سهام عدالت خود اقدام کنند و روش فروش خود یعنی مستقیم و غیر مستقیم را براساس شرایط اقتصادی خود انتخاب نمایند.

شما می‌توانید از مشاوران متخصص و مجرب موسسه پاسخگو کمک بگیرید و در خصوص نحوه دریافت سهام عدالت مشاوره دریافت کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از پاسخگو ۲۴‌ رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص سهام عدالت و مشاوره دریافت سهام عدالت و مسائل پیرامونی آن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول

نحوه ثبت نام سهام عدالت چگونه است؟

برای ثبت نام سهام عدالت باید در زمان اعلام شده از سوی دولت به سامانه samanese.ir مراجعه کنید و اقدام به ثبت نام نمایید برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

نحوه فروش سهام عدالت چگونه است؟

فروش سهام عدالت به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است و در زمان اعلام شده از سوی دولت می‌توان برای فروش آن اقدام کرد برای کسب اطاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

سود سهام عدالت چقدر است؟

میزان سود سهام عدالت مشخص نیست اما از شروع اولین واریزی سود سهام تا به امروز در هر دوره سود افزایش پیدا کرده است برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت