هدایت تحصیلی-مشاوره تلفنی و حضوری

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ابتدا در سایت عضوشده و سپس اقدام به خرید بسته مشاوره نمایید

هدایت تحصیلی چیست؟ فرایند هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی با هدف راهنمایی دانشجویان پایه نهم در فرایند انتخاب رشته تحصیلی متوسطه دوم انجام می‌گیرد که به عوامل مختلفی همچون نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای نتایج عملکرد تحصیلی، علایق و استعداد‌های دانش آموزان بستگی دارد و رشته‌های تحصیلی مناسب را برای آن‌ها اولویت بندی می‌کند.این مشاوره زیر شاخه مشاوره تحصیلی می باشد.

در واقع دانش آموزان در پایه نهم باید مراحل مربوط به انتخاب رشته متوسطه دوم را انجام دهند و رشته مورد نظر خود را برای ادانه تحصیل انتخاب کنند، موضوع انتخاب رشته بسیار مهم است و به عوامل‌های درونی و بیرونی زیادی بستگی دارد و در صورت انتخاب رشته نامناسب تاثیرات منفی و مخرب برا آینده تحصیلی دانش آموز خواهد گذاشت.

رشته انتخاب شده در پایه نهم توسط دانش آموز باید براساس توانمندی‌ها و علاقمندی و نتایج عملکرد‌های تحصیلی آن‌ها باشد در غیر این صورت شانس قبولی و موفقیت در رشته مورد نظر کاهش می‌یابد.

در این نوشتار پاسخگو ۲۴ می‌خواهیم با توجه به اهمیت بالای هدایت تحصیلی و برای افزایش آگاهی والدین و دانش آموزان مطالبی را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

هدایت تحصیلی چیست؟

هدایت تحصیلی یعنی راهنمایی کردن دانش آموزان در انتخاب بهترین رشته تحصیلی متناسب با استعدادها، علایق و توانایی‌هایی که دارد.

با توجه به رشد جمعیت و افزایش تمایل افراد به تحصیل در سطوح مختلف و ضرورت انتخاب شغل مناسب بحث هدایت تحصیلی بر روی کار آمد.

آیین نامه هدایت تحصیلی توسط وزرات آموزش و پرورش تعیین می‌شود و به مدارس ابلاغ می‌گردد و مشاور مدرسه وظیفه اجرای آن را برعهده دارد.

در واقع در چند سال اخیر هدایت تحصیلی باعث شده است تا دانش آموزان به سمت رشته‌های متناسب با روحیه و استعداد خود بروند و آینده شغلی فوق العاده را برای خود رقم بزنند.

پیشنهاد مطالعه: مشاوره کنکور سراسری

فرایند هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی یا آزمون رغبت و توانایی دانش آموز فرایندی است که دانش آموزان در اولویت بندی رشته‌های مورد نظر براساس استعداد و علاقه آن‌ها و میزان توانایی که دارند راهنمایی می‌کند.

در واقع هدایت تحصیلی فرایندی است که به دانش آموزان کمک می‌سود تا استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های خود را بشناسند و براساس آن رشته‌های تحصیلی را در سایت همگام انتخاب و اولویت بندی کنند.

هدف آموزش و پرورش از اجرای هدایت تحصیلی پایه نهم این است که با ارائه راهکارهایی دانش آموزان با استعداد و ضعف‌های خود آشنا شوند سپس براساس آن دست به انتخاب رشته بزنند.

سامانه پادا سامانه‌ای است که برای دریافت فرم هدایت تحصیلی پایه نهم و انجام مراحل آن برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است اما آزمون‌ها از طریق سایت همگان انجام می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: برنامه ریزی تحصیلی 

هدف از انجام هدایت تحصیلی چیست؟

با توجه به اینکه هدایت تحصیلی یک فرایند آموزشی و راهنمای تحصیلی است برنامه ریزهای مربوط له آن نیز سازمان دهی شده و برای کمک به دانش آموزان در کشف و استفاده و توانایی هایشان است.

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم اهداف انجام هدایت تحصیلی را براساس آئین نامه هدایت تحصیلی را به صورت مختصر بیان کنیم:

  • شناسایی استعدادها، توانایی، علایق و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان
  • کمک به دانش آموزان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و متناسب با استعدادها و تقویت روحیه دستیابی به اهداف آینده شغلی در آن ها
  • هدایت دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته و دنبال کردن علایق براساس سیاست‌های آموزشی کشور

عوامل تاثیر گذار بر فرایند هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی، برنامه ریزی هدفمندی است که براساس عوامل زیادی جمع بندی شده و امتیاز دهی می‌شود و از آنجا که هدایت تحصیلی با اولویت بندی‌ها و استعداد دانش آموزان مرتبط است علاوه بر عوامل درونی یکسری عوامل بیرونی نیز در اولویت بندی

آن‌ها دخیل است.

عوامل تاثیر گذار در فرایند هدایت تحصیلی و میزان تاثیر آن‌ها عبارتند از:

نمرات دوران متوسطه 35%
آزمون رغبت 15%
آزمون استعداد 15%
نظر دبیران 10%
نظر مشاور 10%
نظر دانش آموز 10%
نظر والدین 10%

عوامل بیرونی تاثیر گذار بر هدایت تحصیلی

عوامل بیرونی مهم و تاثیر گذار بر انتخاب رشته تحصیلی عبارتند از:

  • خانواده
  • محیط آموزشی
  • افراد اثر گذار در زندگی فرد
  • رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی
  • پیشرفت علوم و تکنولوژی
  • زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی
  • گروه‌های همسالان
  • روش ورود به آموزش عالی
  • ظرفیت پذیرش
  • بازار کار

عوامل درونی تاثیر گذار بر هدایت تحصیلی

کنترل عواملی بیرونی نسبتا دشوار است، اما کنترل عوامل درونی و تغییر آن‌ها به اراده افراد باز می‌گردد.

عوامل درونی تاثیر گذار بر انتخاب رشته عبارتند از:

  • هوش و استعداد
  • علاقه
  • اعتقادات
  • نگرش‌ها و ارزش‌ها
  • توانایی و مهارت ها
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • اهداف و انگیزه‌های فردی
  • خودباوری و استقلال
  • تجربیات دانش آموز
  • جنس

شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در متوسطه دوم

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌های تحصیلی بیشتر آشنا کنیم تا انتخابی درست داشته باشید.

شاخه‌هایی که هر یک از دانش آموزان در سال دهم می‌توانند برای تحصیل آن را انتخاب کنند عبارتند از:

  • شاخه‌های نظری: هدف کلی این شاخه رشد فرهنگ و دانش عمومی و آمادگی نسبی جهت ادامه تحصیلات عالی‌تر است.

شاخه نظری شامل رشته ریاضی، رشته تجربی، رشته انسانی و رشته معارف اسلامی است.

  • شاخه‌های فنی و حرفه ای
  • شاخه کاردانش

 

اولویت بندی رشته‌ها برحسب فرایند هدایت تحصیلی

به خوبی می‌دانیم که هدایت تحصیلی و اولویت بندی رشته‌های انتخابی براساس علایق و توانایی‌های دانش آموزان انجام می‌شود اما کسب نمره حد نصاب در دروس تخصصی برخی از رشته‌ها در هدایت تحصیلی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

با توجه به اهمیت نمره در جدول زیر حدود و حداقل میزان نمرات دریافتی هر یک رشته تحصیلی را بیان خواهیم کرد:

ریاضی فیزیک

دروس تخصصی مرتبط  ریاضی علوم تجربی
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۴ ۱۳

علوم تجربی

دروس تخصصی مرتبط ریاضی علوم تجربی
حد نصاب میانگین ۳ سال 13 14

علوم انسانی

دروس تخصصی مرتبط زبان و ادبیات فارسی مطالعات اجتماعی زبان عربی
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۴ ۱۳ ۱۲

علوم معارف اسلامی

دروس تخصصی مرتبط زبان و ادبیات فارسی زبان عربی معرف اسلامی
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۲ ۱۳ ۱۴

رشته‌های زمینه هنر

دروس تخصصی مرتبط ریاضی علوم تجربی فرهنگ و هنر کار و فناوری
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۰ ۱۰ ۱۲ ۱۲

 

رشته‌های زمینه کشاورزی

دروس تخصصی مرتبط علوم تجربی فرهنگ و هنر کار و فناوری
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۰ ۱۲ ۱۲

رشته‌های زمینه خدمات

دروس تخصصی مرتبط ریاضی فرهنگ و هنر کار و فناوری
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۰ ۱۲ ۱۲

 

رشته‌های زمینه صنعت

دروس تخصصی مرتبط ریاضی علوم تجربی کار و فناوری فرهنگ و هنر
حد نصاب میانگین ۳ سال ۱۰ ۱۰ ۱۲ ۱۲

آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان

تعریف

هدایت تحصیلی فرایند است که به دانش آموزان کمک می‌کند تا استعدادها و توانایی‌های خود شناسایی کنند و براساس آن‌ها رشته تحصیلی مناسب را انتخاب نمایند.

اهداف

اهداف مهم هدایت تحصیلی عبارتند از:

هدف شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان است.

  • کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش آموز

ملاک‌ها و معیارها

هدف از تعیین ملاک‌های هدایت تحصیلی این ست که دانش آموز به مناسب‌ترین شاخه یا رشته تحصیلی براساس استعداد و علاقه راهنمایی شود.

ماده سیاست گذاری و اجرا

سیاست‌ها و خط مشی‌های رشته‌های تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد.

برای برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای فرایندهای تحصیلی دانش آموزان براساس سیاست‌ها و خط مشی‌ها شورای برنامه ریزی هدایت تحصیلی در ستاد وزرات آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و وظایف و اعضای این شورا توسط آموزش و پرورش تعیین می‌شود.

زمان هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی فرایندی از دوره ابتدایی تا تشکیل پرونده مشاوره شروع می‌شود و تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه دارد ولی انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم انجام می‌شود.

نمونه برگ هدایت تحصیلی با اعلام نتایج خرداد و شهریور ماه برای همه دانش آموزان صادر می‌شود و پس از تایید مسئول ثبت نمرات مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه همان سال همزمان با اعلام قبولی‌ها در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

دانش آموزان در شاخه‌های نظری انتخاب رشته و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به گروه تحصیلی هدایت می‌شوند، تعیین رشته در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش براساس شیوه نامه وزرات آموزش و پروش است.

مسئولیت هدایت تحصیلی

مسئولیت برنامه ریزی و اجرای فرایند هدایت تحصیلی برعهده مشاور مدرسه است و همه کارکنان آموزشی و پرورشی باید با او همکاری کنند همچنین مسئولیت نظارت بر حسن اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان و تایید نهایی هدایت تحصیلی برعهده مدیر مدرسه است.

تغییر شاخه یا رشته تحصیلی

تغییر شاخه یا رشته تحصیلی در پایه دهم امکان پذیر است و شرایط و مقررات آن را کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پروش تعیین می‌کند.

دامنه اجرا

توزیع شاخه‌ها، رشته‌ها و هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس عادی، استعداد‌های درخشان، استثنایی، نمونه دولتی، شاهد، وابسته، داوطلبان آزاد، سایر مدارس خاص و غیر دولتی براساس آیین نامه هدایت تحصیلی انجام می‌شود و با تصویب این آیین نامه سایر قوانین و مقررات مغایر اهمیتی ندارد.

سخن پایانی

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است از خوانش آن لذت ببرید اگر در خصوص هدایت تحصیلی و فرایند آن سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و در این خصوص از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت